Andaluzija: očarljiva Alhambra

Morda niste vedeli …

… da je slovita palača Alhambra (arabsko Rdeča) zadnji pomembnejši spomeniki mavrske arhitekture, saj bila večji del pozidana v obdobju, ko so mavrski emirati eden za drugim padali v roke Kastilje in Aragona. Prvo zgradbo na mestu današnje palače so zgradili že Rimljani, Mavri pa so tukaj okoli leta 889 zgradili majhno utrdbo, ki so jo kasneje opustili. Palačo je začel sredi 13. stol. graditi prvi emir Granade Mohamed I. Ibn Nasr. Status vladarske rezidence je dobila šele med vlado sultana Jusufa I. Tako je palača postala sedež zadnje muslimanske dinastije na Pirenejskem polotoku Nasridov, ki so se po padcu drugih mavrskih središč (Toledo, Sevilla in Cordoba) vse do konca 15. stoletja upirali pritiskom kastiljskih vladarjev.

 

Zasedba Granade in palače Alhambra leta 1492 je pomenila konec rekonkviste. Kraljica Izabela se je z možem Ferdinandom naselila v palači, ki je za nekaj časa postala rezidenca katoliških kraljev. Izabelin vnuk Karel V. je mavrskemu kompleksu palač dodal renesančno zgradbo in s tem je bilo gradbenih del na območju palače v glavnem konec. Karlovi nasledniki so Alhambro obiskovali vedno redkeje in kompleks, ki so mu arabski pesniki rekli Biser med smaragdi, je začel nezadržno propadati. Palačni kompleks je zgrajen na vrhu griča, kar je zahtevalo veliko strokovnega znanja. V vrtovih okoli zgradb so Mavri zasadili divje cvetje, vrtnice, pomarančevce in mirto. Posebnost vrtov je nasad angleških brestov, ki jih je leta 1812 zasadil vojvoda Wellington. Voda, ki napaja mnoge ribnike, slapove in vodomete priteka po 8 km dolgem kanalu.

 

Ker je kompleks Alhambre nastajal postopoma, v njem ni mogoče zaznati nekega načrta. Zgradbe so nastajale druga za drugo od 13. do 16. stoletja in skupaj z vrtovi pokrivajo kar 13 ha. Palača je je v marsičem netipičen primer mavrske umetnosti z dokaj majhnim bizantinskim vplivom, kakršnega najdemo na primer v kordovski Veliki mošeji. Večina zgradb je četverokotne oblike s prostori, ki se vsi odpirajo na osrednje dvorišče. K njim so postopoma dozidavali nove četverokotne zgradbe, grajene po istem načelu in jih s starimi povezali z majhnimi prostori ter hodniki. Najlepši primer tovrstne gradnje je Nasridska palača, v kateri prostori, dvorišča, stebrišča in vodometi tvorijo estetsko in funkcionalno celoto. Alhambra je bila leta 1984 uvrščena na seznam svetovne kulturne in naravne dediščine pri Unescu.

 

Palačo Alhambra in ostale izjemne spomenike, ki jih premore Andaluzija, si lahko ogledate na naših potovanjih: Andaluzija in Madrid, Andaluzija in Maroko.

 

Foto: Alhambra: Levje dvorišče; Miloš Klemen Mahorčič.

Apulija: skrivnostni trulli

Morda niste vedeli …

… da so sloviti trulli v kraju Alberobello avtohtona oblika arhitekture v tem delu Apulije in jih v tej obliki ne najdemo nikjer drugje. Sam izraz trullo (množina trulli) izhaja iz grškega izraza za kupolo. Zanje je značilno, da so grajeni v tehniki suhega zidu (brez malte) in da jih pokriva stožčasto oblikovana streha, ki je grajena kot samopodporna kupola (brez podpornih stebrov). Trulli so v glavnem grajeni v obliki kroga (ne nujno pravilnega), z debelimi zidovi (od 0,8 do 2 m) in so tipična ruralna arhitektura kraja Alberobello. Da so trulli v prvi vrsti kmečka arhitektura, nam kaže tudi višina zidov, ki sega od 1,6 do 2 m, kar nam veliko pove tudi o višini njihovih graditeljev.

 

Prvi trulli naj bi nastali konec 15. stoletja, ko je lokalno plemstvo ukazalo kmetom graditi hiše, ki bi bile začasna bivališča in bi jih lahko hitro in enostavno podrli, gradbeni material pa porabili za kaj drugega. Domačini so za gradnjo v glavnem uporabili lokalni apnenec, ponekod pa lahko vidimo tudi trulle iz tufa. V času nastanka pravih trullov je bilo območje današnjega Alberobella v veliki meri prekrito z gozdom, na kar nas opozarja tudi samo ime kraja (lepo drevo). Gradnja trullov se je nadaljevala skozi stoletja, tudi po letu 1797, ko so Bourboni (v tistem času je bila Apulija del Kraljestva dveh Sicilij) Alberobello povzdignili v mesto in so odpravili mnoge starejše fevdalne omejitve. Gradnja trullov je doživela vrhunec konec 19. stoletja, ko je območje Alberobella postalo pomembna vinogradniška regija.

 

Z razvojem turizma v 20. stoletju so trulli postali prvovrstna turistična zanimivost in obvezna točka za potovanje po Apuliji. Mnoge so spremenili v trgovine s spominki, nastajati pa so začeli tudi novi, moderni trulli. Ko se danes sprehodimo po Alberobellu, nas prevzame uniformiranost teh zgradb. Velika večina je ometanih in pobarvanih na belo, stožčaste strehe pa so ohranile naravno barvo kamna. Če se podamo po okoliških travniki in vaseh pa še lahko odkrijemo trulle, ki se jih turizem ni dotaknil, a so na žalost v večini v slabem stanju. Leta 1996 so bili trulli v Alberobellu uvrščeni na seznam naravne in kulturne dediščine pri Unescu.

 

Ker sodi Apulija med najbolj atraktivne dežele Italije, vas vabimo, da si jo ogledate z nami na potovanju Apulija in Bazilikata.

Etna: ognjena gora

Morda niste vedeli …

… da je ognjenik Etna na Siciliji najvišji delujoči vulkan v Evropi. Gora, ki ji domačini spoštljivo pravijo Njeno veličanstvo, nosi pomenljivo ime Mongibello – sestavljeno iz latinskega in arabskega izraza za goro (mons in jabal), kar bi najlažje prevedli kot Gora vseh gora. To jasno kaže na veliko vlogo, ki jo je imela Etna za prebivalce Sicilije in vsega Sredozemlja.

 

 

Že v antiki je Etna vzbujala strahospoštovanje in radovednost. Grška mitologija je v Etno postavila Hefajstovo (Vulkanovo) kovačnico, v kateri naj bi nastajali Zevsovi bliski. V skladu z izročilom naj bi v njenem žrelu življenje končal filozof Empedokles, ki naj bi prostovoljno skočil vanj. Po drugi strani pa je cesar Hadrijan osebno vodil prvo organizirano raziskovalno ekspedicijo vse do vrha gore.

 

 

Etna se razprostira na površini 1.265 km² med mestoma Catania in Messina. Premer glavnega stožca je več kot 40 kilometrov, obseg vznožja pa znaša več kot 135 km. Vulkan se nahaja na stiku dveh pomembnih prelomnih sistemov – na meji med evrazijsko in afriško tektonsko ploščo. 15–20 km pod goro je sistem razpok, zapolnjenih z magmo, ki se nato dviguje v višje dele in nato skozi različne kraterje prihaja na površje. Ker je Etna delujoč ognjenik, se njena višina nenehno spreminja. Tako je Etna leta 1900 dosegla višino 3.274 m, leta 1950 pa 3.326 m. Najviše je ognjenik segal leta 1981, ko je meril 3.350 m, od sredine 80. let naprej se višina počasi niža. Zadnje meritve, ki sta jih julija 2018 z GPS napravami visoke ločljivosti izvedli dve različni ekipi, so pokazale, da Etna trenutno meri 3.326 m.

 

 

Po navadi vulkani bruhajo lavo na vrhu, Etna pa je en izmed redkih vulkanov, pri katerem človek lahko opazuje nastanek novih kraterjev, ki so se večinoma oblikovali v prejšnjem stoletju. Današnji ognjenik so do leta 2000 sestavljali štirje aktivni kraterji. V novem tisočletju so znanstveniki lahko opazovali rojstvo novih kraterjev. Konec leta 2011 je iz udrtine na območju Jugovzhodnega kraterja nastal nov krater, ki so ga poimenovali Novi jugovzhodni krater. Slednji je zelo aktiven in je na zadnje izbruhnil pred nekaj mesecev. Prebivalci Sicilije so se že davno navadili živeti v sožitju z mogočno goro, ki so jo leta 2013 uvrstili na seznam svetovne naravne dediščine pri Unescu.

 

 

Etna je le ena od mnogih naravnih znamenitosti Sicilije, med katerimi velja omeniti tudi Eolske otoke. Vabimo vas na potovanje po Siciliji, ki združuje osrednje naravne in kulturnozgodovinske spomenike otoka.

Središče učenosti na Svilni cesti

Morda niste vedeli …

… da trg Registan v Samarkandu (Uzbekistan) sodi med najlepše urbanistične ureditve Srednje Azije. Ime trga izhaja iz perzijskega izraza za površino prekrito s peskom (tudi puščavo). Preden se je na njem začela gradbena dejavnost, je bilo območje na robu mestnega jedra in ni igralo večje vloge pri novi urbanistični ureditvi Samarkanda, kot si jo je zamislil Timur. Šele njegov vnuk, slavni učenjak Ulug Beg, je prišel na idejo, da bi na neizkoriščenem zemljišču pozidal medreso, ki bi postala središče znanosti v mestu. Tako je med letoma 1417 in 1421 nastala slovita zgradba, ki je v naslednjih dveh stoletjih predstavljala središče poučevanja.

 

Seveda se Ulug Beg ni ustavil le pri tem projektu. V Samarkandu je nastal še njegov znameniti astronomski observatorij, medrese pa so pod njegovo vlado zrasle še v številnih drugih mestih Timuridske države. Po smrti Ulug Bega sta bili potrebni kar dve stoletji, da se je samarkandski vladar Jalangtuš Bahadur odločil za nadaljevanje gradbenih del. Tako je najprej nastala medresa Šerdor (1619-1636) in nato še medresa Tilla-Kari (1646-1660).

 

 

Že Ulug Beg se je zgledoval po sočasni perzijski arhitekturi, kar je veljalo tudi za njegovega deda Timurja. Ta vpliv je bil v 17. stol. še močnejši, kar se vidi predvsem na fasadi medrese Šerdor, ki jo krasita tigra, narejena v mozaični tehniki iz glaziranih keramičnih ploščic. Kljub temu, da so kompleks treh medres zidali skozi tri stoletja, je osnovni tloris zgradb v vseh treh primerih podoben. V medreso vstopimo skozi veličastni obokan vhod imenovan ajvan, ki je ena najbolj značilnih prvin perzijske arhitekture. Za glavnim vhodom se odpira razsežno arkadno dvorišče, pogosto z vodnjakom in vrtom, s katerega se v pritličju odpirajo vhodi v nekdanje predavalnice in mošejo. V nadstropju so bile urejeni prostori za profesorje in študente.

 

 

Vemo, da je Ulug Beg osebno poučeval matematiko in astronomijo v svoji medresi. Celoten kompleks je začel propadati že v 18. stol. Tudi prihod Rusov v 19. stol. tega procesa ni zaustavil. Sovjetska oblast je po letu 1918 poskrbela, da se zgradbe niso porušile, več pozornosti pa vanje ni vložila. Šele z začetkom uzbekistanske neodvisnosti, ko je Registan postal eden od simbolov nove države, so se začela prepotrebna obnovitvena dela. Celoten kompleks je bil leta 2001, skupaj z nekaterimi drugimi zgradbami v mestu, uvrščen na seznam naravne in kulturne dediščine pri Unescu.

 

 

Lepote Samarkanda boste lahko občudovali na potovanju v Uzbekistan, med katerim boste obiskali še druge kraje ob Svilni cesti, kot sta Hiva in Buhara.

 

Foto: Ekrem Canli, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Van Gogh in Artemisia Gentileschi

Vse ljubitelje razstav vabimo na krajše potovanje v Rim in Neapelj, ki bo posvečeno dvema zanimivima razstavama. Bivanje v Rimu bo tokrat posvečeno modernejšim obdobjem.


Potnike bo gotovo zanimal ogled Narodne galerije moderne umetnosti z bogato zbirko umetnin 19., 20. in 21. stol. To bo pravšen uvod v obisk razstave Van Gogh, ki jo bomo obiskali v palači Bonaparte. Skrivnostna in tragična figura velike slikarke Artemisie Gentileschi nas bo prevzela že v Rimu in nas pospremila do Neaplja, kjer bomo obiskali razstavo v Gallerie d’Italia z njenimi umetninami.


Artemisia sodi med največje umetnike neapeljskega baroka, torej časa, ko je Neapelj sodil med glavna kulturna središča v Evropi. Številna dela so za razstavo posodili muzeji iz Evrope in ZDA. Obisk Neaplja bomo zaokrožili še z obiskom galerije v palači Capodimonte, ki hrani mnoga dela velike umetnice in njenih sodobnikov.

Življenje v času faraonov

V sloviti Palladijevi baziliki v Vicenzi je na ogled razstava Stvarniki Egipta, posvečena življenju v Egiptu v času faraonov. Razstavo so postavili s pomočjo predmetov, ki so jih v ta namen posodili iz Egiptovskega muzeja iz Torina in muzeja Louvre.


Posebej zanimivi so številni predmeti, ki govorijo o vsakdanjem življenju navadnih ljudi, še posebej tistih, ki so skrbeli za ureditev in dekoracijo faraonskih grobov. Ker gre za redko viden del egiptovske preteklosti, je razstava še toliko bolj zanimiva.


Drugi del razstave je posvečen posmrtnemu življenju, ki je bilo za faraone in njihove podložnike še pomembnejše kot dejansko življenje. Številni razstavljeni predmeti govorijo o čaščenju mrtvih, pripravi na posmrtno življenje in bogovih, ki so bili povezani s kultom mrtvih. Izjemne zgodbe iz starega Egipta, ki jih je sicer le redko mogoče doživeti v naši bližini, so vam tokrat na voljo v okviru enodnevnega izleta v Vicenzo. Vabljeni pa tudi na naše programe potovanj v Egipt, kjer si boste ostanke te velike civilizacije lahko ogledali v njihovem izvornem okolju.

Prelomno odkritje dr. Šprajca

Priznani slovenski arheolog, predstojnik Inštituta za prostorske in antropološke študije ZRC SAZU in ena največjih avtoritet na področju majevske astronomije dr. Ivan Šprajc je v januarja ponovno postregel z odmevnim odkritjem.

 

Kot poroča priznana revija Science Advances, je dr. Šprajc skupaj s sodelavci odkril dokaze, ki potrjujejo, da je majevski koledar vsaj tisoč let starejši, kot je veljalo do sedaj. Maji so v preteklosti razvili sofisticirano astronomijo, ki je pripomogla tudi k oblikovanju koledarja. Zadnje raziskave dr. Šprajca potrjujejo, da sega nastanek koledarja že v obdobje okoli 1100 pr. n.š. Dr. Šprajc je sicer v zadnjih letih večkrat opozoril nase z odkritji pozabljenih majevskih mesta na Jukatanu, kar mu je prineslo mednarodno prepoznavnost.

 

Pri Ars longi si štejemo v veliko čast, da že leta podpiramo njegovo znanstveno delo. Dr. Šprajc je v določenih terminih tudi strokovni vodnik na našem potovanju v Mehiko. Tako bomo nadaljevali dolgoletno in zelo uspešno sodelovanje s tem izjemnim strokovnjakom.

Gotska mošeja

Morda niste vedeli …

… da je bila mošeja Lala Mustafa paša v ciprskem mestu Famagusta pozidana kot katoliška stolnica sv. Nikolaja. Pri tem velja poudariti, da je bila omenjena mošeja tudi najvzhodnejša stolnica pozidana v stilu visoke gotike nasploh. Nikolajevo stolnico so gradili med letoma 1298 in 1400, posvetili pa so jo leta 1328. Ko je Famagusta skupaj s preostalim Ciprom padla v roke Osmanskega cesarstva, je bila zgradba spremenjena v mošejo, ki so jo poimenovali v čast Velikega vezirja Lale Mustafe paše, ki je po poreklu izhajal iz Bosne. Kljub temu da je otok kasneje večkrat menjal gospodarje, je nekdanja stolnica ostala mošeja do današnjih dni.

 

Za izgradnjo stolnice je zaslužna francoska dinastija Lusignan, ki je Cipru vladala med letoma 1192 in 1489. Ciprski kralji francoskega rodu so na otok uvedli številne elemente evropske kulture, med katerimi izstopa gotska arhitektura. Stolnica je imela velik pomen za življenje ciprskih kraljev. Če so jih s ciprsko krono kronali v stolnici sv. Sofije v Nikoziji (danes Selimova mošeja), so bili z jeruzalemsko krono kronani prav v Famagusti, saj je bil Jeruzalem že dolgo v rokah muslimanov.

 

Zgradba je v bistvu najlepši primer francoske gotike izven Francije. Nekatere rešitve (večje število oken, večja okna …) so edinstvene izven Francije. V tem pogledu jo strokovnjaki postavljajo ob rob stolnice v francoskem mestu Reims. Seveda je danes »Ciprski Reims« v marsičem drugačen, kot je bil konec 14. stoletja. Leta 1480 so stolnici dodali ložo, ki so jo pozidali z materialom, pridobljenim iz antičnega mesta Salamina. Ko so mesto zasedli Turki, je bila notranjost popolnoma uničena. Novi gospodarji so odstranili vitraže, oltarje in predvsem vso kiparsko dekoracijo. Ostala pa je arhitektura, ki so ji muslimani dodali le manjši minaret.

 

Notranjost, ki jo skoraj v celoti pokrivajo molilne preproge, je čudovito svetla. Ker manjka oprema, ki bi jo sicer pričakovali v tovrstnih zgradbah po Evropi, je prostor neverjetno pregleden in obiskovalcu omogoči nemoteno občudovanje arhitekturnih elementov. Edina arhitekturna tujka sta molilna niša (mihrab) in prižnica (minbar), ki so ju dodali po letu 1571.

 

Otok, ki slovi tudi kot rojstni kraj boginje Afrodite, si lahko ogledate v okviru potovanja na Ciper, ki ga je Ars longa pripravila tako, da boste obiskali oba dela sicer etnično razdeljenega otoka.

 

Foto: A.Savin, FAL, via Wikimedia Commons

31. december

Urbinska vojvodinja Lenora Gonzaga della Rovere se je rodila na današnji dan leta 1493 v Mantovi. Mladost je preživela na enem najpomembnejših dvorov severne Italije, kar ni ostalo brez posledic. Od matere Izabele d’Este, ki je veljala za osrednji ženski lik italijanske renesanse, je podedovala pogum, smelost in vladarske sposobnosti. Renesančna kultura, ki jo je vpila v domovini, jo je spremljala vse življenje. Leta 1509 se je poročila z vojvodom Urbina, ki je bil nečak vladajočega papeža Julija II. Čeprav Francesco Marija della Rovere ni bil posebej zvest soprog, je bil zakon uspešen. Lenora je postala mati trinajstih otrok in regentinja malega vojvodstva v obdobjih številnih moževih odsotnosti. Kot taka se je izkazala za spretno upravnico in izjemno podpornico umetnosti. Med rednimi gosti na njenem dvoru so bili Pietro Bembo, Baldassarre Castiglione in Torquato Tasso. Prav posebej je cenila Tiziana, ki je leta 1537 naslikal sijajen portret vojvodinje. Umetnostni zgodovinarji so njen obraz našli na še nekaterih Tizianovih umetninah, kot je slovita La Bella v palači Pitti v Firencah. Prevladuje tudi mnenje, da je Tizian podobo pokojne vojvodinje uporabil pri slikanju Urbinske Venere, ki jo je sicer naročil Lenorin sin Guidobaldo della Rovere.

 

Princ Karel Edvard Ludvik Janez Kazimir Silvester Severin Maria Stuart ali Bonnie Prince Charlie se je rodil na današnji dan leta 1720. Vnuk angleškega kralja Jakoba II., ki so ga Angleži leta 1688 pregnali s prestola, je v sredini 18. stoletja predstavljal resno nevarnost britanskim kraljem iz Hannovrske dinastije. Karel Edvard je bil zelo popularna oseba med evropskim plemstvom, saj je bil obdarjen z veliko karizmo in je bil osebno zelo privlačen. Sredi Vojne za avstrijsko nasledstvo se je leta 1745 izkrcal na Škotskem, kjer so ga pozdravili z velikim navdušenjem. Karel Edvard je brez težav zasedel večji del dežele, ki si je po dobrih treh desetletjih želela zapustiti zvezo z Anglijo. Hitro se ga je oprijel vzdevek Bonnie Prince Charlie, ki je kazal na njegovo priljudnost in popularnost med prebivalstvom. Kljub nedvomnim poveljniškim sposobnostim, je Karel Edvard leta 1746 doživel katastrofalni poraz v bitki pri kraju Culloden, kjer so ga premagali Angleži pod vodstvom princa Viljema Cumberlandskega. Slednji si je zaradi krutega ravnanja z ujetimi Škoti prislužil vzdevek »mesar«. Poraz je bil tako hud, da ga lahko označimo za dokončnega, saj Stuarti odslej niso mogli resno računati na vrnitev na britanski prestol, kaj šele na rekatolizacijo dežele. Princ Karel Edward Stuart je sicer še enkrat (leta 1759) poizkusil z izkrcanjem na Škotskem, ki pa ni uspelo zaradi pomanjkanja francoske podpore. Utrujen in razočaran se je umaknil v Italijo, kjer se je prekomerno vdajal alkoholu. Nekdaj privlačen princ se je spremenil v zagrenjenega moškega, ki ga na koncu ni podpiral nihče, niti lastni brat ne. Umrl je leta 1788 v Rimu. Na Škotskem je njegova podoba ostala v trajnem spominu v obliki številnih pripovedk in pesmi, pa tudi opisov prinčevih ljubezenskih dogodivščin. Dvajset let po njegovi smrti je Canova nad njegovim grobom v baziliki sv. Petra v Vatikanu postavil sijajen spomenik, ki ga je naročil tedanji britanski princ regent – kasnejši Jurij IV.

 

Britanski filmski in gledališki igralec Sir Philip Anthony Hopkins se je rodil na današnji dan leta 1937 v Walesu. Z igralstvom se je začel ukvarjati leta 1967, ko je je nastopil v nadaljevanki, ki jo je pripravila BBC. Do danes je nanizal številne nagrade različnih filmskih združenj med katerimi so oskar in več nagrad BAFTA. Hopkins je vedno skrbno izbral like, ki jih je upodobil na odru ali filmskem platnu. Po večini je šlo za zelo kompleksne osebnosti, v podobo katerih se je odlično vživel. Hopkinsova igra je prepričljiva do te mere, da so se filmski kritiki že večkrat spraševali, ali igra ali živi vlogo, ki mu je bila določena s scenarijem. Prav zaradi njega so mnogi filmi (Ko jagenjčki umolknejo, Hanibal, Nixon, Amistad, Ostanki dneva, Howards End …) postali filmske uspešnice. Leta 1993 je bil povišan v viteški stan za zasluge na področju umetnosti. Kljub temu, da ga poznamo predvsem po filmskih vlogah, je Hopkins poznan tudi kot skladatelj, pianist in slikar.

 

John Blake MacDonald, Lochaber No More – Prince Charlie zapušča Škotsko; Coldupnorth, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons, izrez

30. december

Sloviti nemški bankir in filantrop Jakob Fugger z vzdevkom Bogati je umrl na današnji dan leta 1525. Iz rojstnega Augsburga se je v mladosti preselil v Benetke, kjer je ostal do leta 1487. Ker je velik del družinskega bogastva temeljil na trgovini z italijanskimi tkaninami, je bilo bivanje v Benetkah vsekakor smiselno. Jakob se je že v Benetkah skupaj z brati lotil bančnih poslov, ki so še povečali družinsko premoženje. Ključna za Jakobov dvig je povezava s Habsburžani, ki so ravno v tem času postlali evropska in svetovna sila. Ker cesarja Maksimilijan I. in Karel V. pogosto nista zmogla odplačati dolgov, so se v Jakobovih rokah znašli mnogi rudniki, pravice do pobiranje carin in drugi dobičkonosni dohodki. Po letu 1500 se je med kliente družine Fugger štel tudi papež. Sčasoma so Fuggerji dosegli skoraj popolni monopol nad trgovino z bakrom pa tudi živim srebrom. S širitvijo Habsburških posesti se je širil tudi njihov vpliv, ki je proti koncu Jakobovega življenja segel tudi v Ameriko. Kljub neizmernemu bogastvu, je Jakob ostal z nogami trdno na tleh in ni pozabil na skromen izvor družine. Leta 1521 je dal postaviti znamenito naselje Fuggerei v Augsburgu, ki velja za najstarejše skupino socialnih stanovanj na svetu. Zaradi podpore Habsburžanov se je močno povečal tudi njegov politični vpliv, ki pa ga je težko oceniti, saj se je Jakob rad držal v ozadju. Jakob Fugger je sodil med najpomembnejše mecene v nemškem prostoru. Podpiral je Dürerja in močno pripomogel k nastanku renesanse v Nemčiji. V oporoki je večino premoženja zaupal nečaku Antonu. Po mnenju sodobne finančne stroke, je bil Jakob Fugger najbogatejši posameznik vseh časov (izvzete so kronane glave), katerega premoženje je znašalo okoli 400 milijard evrov.

 

Razvpiti ruski mistik in samooklicani menih Grigorij Jefimovič Rasputin je bil umorjen na današnji dan leta 1916. O njegovi mladosti v Sibiriji se ni ohranilo dosti avtentičnih podatkov. Ve se, da je bil poročen in je imel nekaj otrok. Pogosto je romal v bližnje in daljne samostane. Pot naj bi ga zanesla celo v Jeruzalem. Leta 1903 se je preselil v rusko prestolnico Sankt Peterburg, kjer je kmalu zaslovel zaradi preroškega daru, pa tudi razuzdanosti z obema spoloma. Leta 1905 je po posrednikih prišel na dvor, kjer so vsi trepetali za usodo carjeviča Aleksija, ki je bolehal za hemofilijo. Ker je medicina nad dečkom že zdavnaj obupala, sta Aleksijeva starša cesar Nikolaj II. in cesarica Aleksandra lahko upala le na čudežno ozdravljenje svojega otroka. Rasputinu je uspelo prav to. Do danes ni natančno znano, kako je neuki sibirski kmet uspel zaustaviti dečkove krvavitve. Ostaja dejstvo, da je vladarski par v Rasputinu videl glas Boga in tisočletne modrosti ruskega kmeta. Še posebej cesarica Aleksandra je brezmejno zaupala Razsputinu, ki je to zaupanje brezsramno izkoristil. Postopoma je Razsputin postal ena najbolj vplivnih osebnosti v državi, kar je močno razburilo vrh plemstva in pravoslavne cerkve. Ko se je Rusija leta 1914 zapletla v I. svetovno vojno, se je Razputinov vpliv le še povečal. Vmešal se je v imenovanja ministrov, poveljnikov na fronti in visokih državnih uradnikov. Proti koncu leta 1916 je dozorel načrt za njegovo ostranitev, ki ga je izvedel knez Feliks Jusupov. Slednji je s svojo lepoto brez težave očaral Razputina, ki je bil znan po naklonjenosti lepim mladeničem in ga zvabil v svojo sijajno palačo. Tu so Razputina najprej skušali zastrupiti, ker pa strup ni deloval, so ga ustrelili v glavo. Njegovo truplo so vrgli v reko Nevo, ki je bila v tem času skoraj popolnoma zaledenela. Mrtvega mistika so našli nekaj dni kasneje. Izkazalo se je, da je bil v trenutku, ko so ga vrgli v reko še vedno živ. Razsputin je napovedal lastno smrt in padec dinastije Romanovih. To slednje ob koncu leta 1916 niti ni bilo težko. Ker so številni dokumenti, ki so bili vezani na njegovo delovanje izginilo (Boljševiki so leta 1918 sežgali njegove posmrtne ostanke), so mnoga vprašanja povezana z njim ostala brez odgovora. Knez Jusupov, ki je preživel Oktobrsko revolucijo in teror, ki je sledil, je v svojih spominih natančno opisal dogajanje povezano z Razsputinovim umorom za katerega je prevzel vso odgovornost. Kljub nekaterim poskusom (predvsem s strani Razputinove hčere), da bi njegovo podobo prikazali v svetlejši luči, je Sibirski mistik do danes ostal zapisan kot prispodoba zla.

 

Fuggerei, Mittlerer Gasse, Augsburg. Astrid Foerster, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons, izrez